Tantra – vägen till extas? Tantrasex bara en av bitarna i det tantriska pusslet
Från den tantriska traditionens födelse för tusentals år sedan till de former av neo-tantra som vi ser idag. Göran Boll förklarar varför tantra fortsätter att fånga och fascinera oss.
Min egen upplevelse av tantra
Det är tidig torsdag morgon på Lertorpets kursgård utanför Filipstad, veckan efter midsommar 1994. Jag sitter på en yogamatta i en sal med 25 andra. Vi har just gjort en timmes yoga för chakrabalans, som nu följs av 62 minuter mantrameditation med sju olika mantran.
Efter att ha tränat kundaliniyoga i ett halvår är jag på yogavecka i Värmland. Detta är dag fem, vi gör sadhana varje morgon – 2,5 timmar med yoga och meditation.
En bit in i andra mantrat börjar jag känna mig konstigt tung i bröstet, det stockar sig i halsen. I mantra nummer tre sjunger en spröd kvinnoröst långsamt och jag försöker sjunga med. Spänningen i bröstkorgen intensifieras, mantrat repeteras om och om igen.
För min inre blick ser jag plötsligt mig själv, tre fyra år gammal, lägga en liten hand mot mitt sprängande bröst, alldeles vid hjärtat – jag känner beröringen, rent fysiskt. Barnet ler och viskar med ljus röst: Jag är här nu!
Så sprängs min bröstkorg
Så sprängs hela min bröstkorg… känns det som. Allt vänds ut och in. Tårarna strömmar och jag fylls av intensiv värme. Hett vitt ljus tränger upp genom kroppen, ut ur alla porer. Smärtan övergår i bubblande glädjerus. Någonting djupt inom mig släpper, jag både förstår och inte, samtidigt. Detta går inte att sätta ord på, bara som en glimt av något oerhört fundamentalt, helt nytt, samtidigt märkligt välbekant… och kraften i detta!
Lika levande som för 25 år sedan
Detta var min egen centrala kundaliniupplevelse – lika levande i mig idag som för 25 år sedan. Den morgonen fick livet en ny inriktning. Jag förstod, utan att kunna sätt ord på det att jag måste fortsätta in på den väg som just öppnat sig – innan veckan var över hade jag anmält mig till nästa kundaliniyogalärarutbildning och har sedan dess utforskat olika aspekter av denna i allt väsentligt rent kvantfysiska kunskapsbank.
Tantrasex får många träffar men är bara en av många delar
Kundaliniyoga är en central aspekt inom den tantriska traditionen. Begreppet tantra – nästan helt omöjligt att i hela dess mångfald sätta en adekvat ram runt – fångar och fascinerar oss oupphörligt. Amazon listar 5000 titlar om tantra och vid en googling, som ger 75 miljoner träffar, handlar mycket – fyra av de fem första träffarna om tantrasex, en facett som även om den rönt stort intresse över hela västvärlden, bara är en av många bitar i det ursprungliga tantriska pusslet.
Sexuella ritualer nämns sällan
Christopher Wallis skriver i sin utmärkta 500-sidiga bok Tantra Illuminated att inom Saiva Tantra att bara i en enda av flera hundra tantriska texter nämns sexuella ritualer, och även där så beskrivs dessa tekniker som något ämnade åt ett litet fåtal väl förberedda utövare. Man skiljer idag mellan tantra – den mångtusenåriga versionen, och neo-tantra – en västerländsk variant med drygt hundra år på nacken som i huvudsak handlar om just de sexuella aspekterna av tantra.
Tantra som andlig tradition
Tantra som mångtusenårig andlig tradition betraktar kroppen som ett tempel, att respektera, vårda och behandla med stor omsorg. Man skulle kunna beskriva tantra som vetenskapen om medvetandet och upplevelsen av sig själv som människa, om ökad närvaro och andlighet via kroppsliga och sinnliga upplevelser.
Ordet tantra som kommer från sanskrit översätts ibland med begrepp som ritual, system, text, teori eller doktrin. En annan betydelse är väv vilket kan ses som varande den expanderande kosmiska väv, den sömlöst transcendenta helhet inom vilken du som människa kan expandera din kunskap, öka din egen livsenergi och fullt ut förkroppsliga villkorslös kärlek, både gentemot dig själv och mot andra.
Annons:
Samma tankar går igen i andra kulturer, bland annat i den fornnordiska mytologin, där ödesgudinnorna, nornorna, sittande invid Livets träd ständigt spinner på och klipper bland livets trådar, vävandes ett nät – Urds väv – som innefattar hela kosmos och rymmer både livet, döden och allas våra individuella öden.
En komplex tradition
Tantra är en rikt förgrenad, ytterst komplex tradition med många även sinsemellan väldigt olika inriktningar. Man skulle kunna uttrycka det som att tantrabegreppet via alla grenar, svårtolkade texter, tekniker och olika praxis står för och via många olika trådar representerar en sammanflätning av en mängd olika skolor och läror. Även om den gör sitt eget officiella framträdande för cirka 1500 år sedan så anses tantra av flera historiker och forskare kunna ha sina rötter både i Indus-Saraswaticivilisationen flera tusen år tidigare – och även långt gående rottrådar gemensamma med shamanism, ytterligare flera tiotusentals år tillbaka i tiden.
Det finns rent generellt stora brister i den vetenskapliga forskningen på tantra – bland annat beroende på en historisk ovilja från olika tantriska skolor, framför allt i Indien att alls dela med sig av sina tekniker, kunskaper och dokument. Dessa skulle förmedlas från lärare till elev och inte spridas vidare till utomstående. Förmedling av tantrisk kunskap sker dessutom ofta i form av symboler och liknelser, grammatiskt kodade på ett sätt som för den oinvigde blir väldigt svårt, för att inte säga helt omöjligt att förstå sig på.
Buddhistisk tantra
Den buddhistiska tantran är mer lättillgänglig än den indiska. Efter att kineserna invaderade Tibet 1950 och Dalai Lama nio år senare flydde till Indien så har de tibetanska lamorna generöst delat med sig av sina kunskaper till intresserade över hela världen och själva bidragit aktivt på olika sätt för att skapa korrekta översättningar av de gamla skrifterna.
Tibetanska buddhister anser att utövande av tantra är det snabbaste sättet att uppnå buddhaskap, Dalai Lama hävdar till och med att det inte går att bli en Buddha utan att använda sig av tantra – men man säger samtidigt att det är viktigt att vara väl förberedd. De hängivna kan ägna flera år åt förberedande studier och många tibetanska lärare ägnar ofta decennier till sina egna tantriska förberedelser.
Tantra och hinduism
I Indien har den tantriska traditionen alltid motsatt sig kastsystemet, vilket bland annat försatt den i stark opposition till hinduismen, där man på vissa håll, med den indiske forskaren B. Bhattacharyya som ett exempel, har beskrivit tantra som en sjukdom eller i bästa fall som något ytterst oattraktivt.
Några av de centrala tantriska inriktningarna är: kaula, natha, shri-vidya, rasa, saiva och siddha. Ofta anges även hathayoga som varande en gren inom tantran. Det har debatterats, kanske framförallt i Indien, huruvida yoga kommit ur tantran eller om tantra utvecklats ur yogan. Utifrån sitt eget perspektiv är tantra en lära, med yoga som central komponent, speciellt designad för, och den bästa, allra mest kraftfulla vägen framåt för den enskilda människan i den mörka tidsålder vi sägs leva i än idag – kali-yuga. Tantrans djupt andliga approach har starkt influerat både buddhism, jainism och hinduism.
Vit, röd och svart tantra
Ovanpå detta pratar man också om vit (meditativ, asketisk), röd (sexuell) och svart (magisk och sinnesmanipulerande) tantra. Det finns asketiska grenar och det finns mer anarkistiska varianter. Det finns också, kanske lite otippat, rena celibatvarianter av tantra.
Varför alla dessa olika varianter? Kanske för att vi alla är olika och olika grenar passar olika individer olika bra. För att uppnå total enhet med Alltet strävar tantran via sina tekniker att göra dig till en fri, stark och självständig individ med makt över ditt eget liv. Ett sätt att uppnå detta är att bryta ner och lösa upp mentala programmeringar i hjärnan, förändra de neurala nätverken genom att tänka, känna och agera på nya sätt – göra tvärtom – och bryta mot olika invanda gränser och normer.
Allt finns i väven
Den tantriska inställningen är att allt hänger samman i Livets väv och att vi som individer inom oss har kapacitet att expandera, frigöra oss, bli mer medvetna och upplysta, även under de mentalt, emotionellt, psykologiskt och andligt utmanande förhållanden vi lever under idag. Målet med tantra är andlig frigörelse – moksha. En central aspekt i detta arbete är Sadhana – den dagliga andliga disciplin som inkluderar förkovran, yoga och meditation som jag nämnde i början av denna text.
Kundalini
Tantra utgår precis som den kinesiska yin- och yangprincipen från att verkligheten består av polariteter. Dessa beskrivs i termer av exempelvis shiva och shakti, manligt och kvinnligt, medvetenhet och kreativitet. Kundaliniyogan, den tantriska traditionens mest centrala yogiska aspekt utgår från detta perspektiv och ser som en av sina främsta uppgifter att fullt ut väcka upp människans inneboende kreativa potential – shakti, eller kundalinikraften, som beskrivs ligga sovande, symboliskt i form av en orm, virad 3,5 varv runt rotchakrat. Yogautövandet handlar om att skapa balans i kropp, sinne och chakrasystem, få kundalini-shakti att vakna, börja röra sig upp genom ett öppet, balanserat chakrasystem, komma i kontakt med kronchakrat – och där i en sammanflätning med Shiva öppna upp för full medvetenhet och frigörelse.
Tantra – konkret
Forskare har tittat på och försökt sammanfatta vad olika tantriska skolor och traditioner har gemensamt och därmed vad tantra som disciplin innefattar och innebär. Följande är exempel på vad de kommit fram till:
Tantra är ritualistisk; den innefattar yoga, meditation och visualiseringstekniker; kunskap om chakra och kundalini; mantra är centralt – där olika mantran kan vibreras på olika ställen i kroppen; den innefattar mandalas och yantras – geometriska symboler; vikten av en kompetent lärare – en guru betonas; tantra är en disciplin för den ”vanliga människan” – the householder, snarare än för asketer och munkar vilka historiskt har dominerat andra former; kroppen som ett tempel att vårda; samt mäns och kvinnors jämbördighet.
Förkovra dig inom tantra
Tantra, chakra och kundalini är som små vågor i en stor yogisk ocean, som man kan ägna ett helt liv åt att utforska, utan att ens komma ur den första havsviken. För dig som är nyfiken lite mer på djupet kan jag rekommendera tre tantriska ”kallsupar” att börja med:
– Tantra Illuminated (500 sid.) av Christopher D. Wallis, som leder en utmärkt tantraserie på Gaia och även har en fin hemsida.
– TANTRA – The Path of Ecstacy (300 sid.) av Georg Feuerstein, en av världens mest respekterade yogaforskare, se hans hemsida.
– Laya Yoga (330 sid.) av Shyam Sundar Goswami, yogin som kom till Sverige redan 1949, startade Europas första yogainstitut i Stockholm samma år, reste runt med Karin Schalander och lärde ut ”yogagymnastik” i svenska skolor redan på 1950-talet.
Vi ses på mattan!