Skip directly to content

Yogan blomstrar i Kungsholms kyrka

on ons, 05/17/2017 - 08:43

Yogaklasser hålls i flera kyrkor runt om i Stockholm.

När yogan söker sig ut i nya rum och når en ny publik händer något. Vi träffar Linus Holmsäter, som exporterat gympan till Kina – och nu vill göra yogan till folkrörelse i Sverige.

Läs även: Meditationsboom på Södermalm

När jag träffar Linus Holmsäter i nystartade Heyouts kontorsoas på Kungsholmen i Stockholm en förmiddag i februari hälsar han välkommen med ett stort brett leende och en hjärt-kram (hjärta mot hjärta, huvudet till höger – ny kunskap för mig), stämmer av och avslutar några detaljer med sin affärspartner Viktor. Kläderna som ligger på bordet ska han ha på sig samma kväll, i samband med en löparaktivitet för allmänheten som Heyout arrangerar i samarbete med Adidas.

Linus har fortfarande löpartajts på sig efter en kortare löprunda på morgonen, och löppasset slash samtalet med mig blir dagens andra träningspass, Adidas-eventet det tredje eller fjärde beroende på vad eftermiddagen har att komma med. Att dagarna på det här sättet fylls med träning, inte minst löpning, passar Linus utmärkt. Utöver yogautövare och entreprenör är han ultramaratonlöpare, vilket innebär att han då och då fullföljer löparlopp på 100 kilometer. Han är för övrigt tidigare svensk mästare i disciplinen.

Gränserna mellan jobb och träning är för Linus del närmast upplösta. De senaste två åren har han vigt sin tid, och en betydande del av sina sparade pengar, i en mission att få yogan att bli en folkrörelse.

En inte helt oblyg målsättning. Men Linus tänker sig inte att han ska nå dit på egen hand. Tvärtom ser han värdet av att många aktörer – såväl enskilda yogalärare och yogastudios som andra personer och företag med kopplingar till yogan – drar åt samma håll.

– Nu gäller det att yogalärarna får en rimlig chans att leva på sitt jobb utan att yogaklasser blir för dyra och trösklarna för att ta del blir för höga, säger Linus.

Heyouts, företaget som han driver, är ett av verktygen för att nå ut med budskapet om mer lättillgänglig yoga, som man gärna ska kunna anmäla sig till med kort varsel.

Genom att knyta kontakter med yogastudios så är tanken att kunna hjälpa dessa att fylla sina klasser med sista minuten-deltagare, via bokningar i appen med samma namn. Det kan också handla om att hjälpa yogalärare att komma igång genom att stötta med exempelvis yogamattor och sparring kring strategier. Det senare är inget Linus eller Heyouts planerar att ta betalt för.

Linus drivs av en övertygelse om att många idag önskar en annan form av träning än den som ett årskort på ett gym ger utrymme för.

– Man vill kunna träna i olika miljöer och i olika sammanhang. Och många vill inte behöva bestämma sig långt i förväg om de ska gå på ett pass eller inte, säger han.

– Tyvärr har yogan blivit lite dyr för många, vilket dels gör att många som skulle älskat yogan aldrig testar, och följaktligen att passen sällan blir fulla. Då tjänar studios mindre pengar, och yogan når aldrig sin fulla potential.

Och här kommer kyrkoyogan in i bilden. Att använda redan befintliga och lämpliga lokaler, eller ”spaces”, är ett sätt att nå ut med yogan i sammanhang där den annars skulle ha lyst med sin frånvaro.

Via appen Heyouts kan man boka upp sig på hathayoga- och yinyogapass i Kungsholms kyrka på måndagar respektive torsdagar, samt vinyasaklasser i Engelbrektskyrkan på torsdagar.

– Hittills fokuserar vi på att göra upplevelsen så bra som möjligt för såväl de två kyrkor som vi jobbar med, som för deltagare, coacher och volontärer. Vi har även lite jobb kvar med både appen, och den stiftelse vi ämnar att starta, för att göra kyrkoyogan opolitisk och minimera risken för att den blir kommersiell.

– När vi är redo att ta den till fler kyrkor, i Stockholm och Sverige, så kommer vi att vara bra rustade. Tills dess får vi inte stressa, utan bara se till att hålla samtliga involverade glada, och lyssna mycket. För det här, både yoga och träningspass i kyrkomiljöer, är något helt nytt för många. 

Linus vill inte bara sprida yogan till fler kyrkor, utan även till andra jämförbara miljöer.

– Jag hoppas inom kort komma i kontakt med muslimer som kan hjälpa oss att komma igång med yoga också i moskéer, och så småningom kanske också i andra offentliga rum, säger han.

Linus har en unik bakgrund, då har var med och startade en variant av jympa, som många svenskar lärt känna genom Friskis & Svettis, i Kina. Jag ber om hans syn på yogans utveckling här i Sverige, idag.

– Snabb. På gott och ont. Många nya lärare – några fantastiska, andra med varierande kvalitet. Samma med studios. Yoga var länge, och är för många fortfarande, förknippat med batikshorts, livskriser och mumbo-jumbo. Egentligen inget fel i det, men just yogans sökande, och testande av gränser, har ibland stött bort fler än den dragit in.

– Vi ser just nu en kommersialisering av yogan, med både större kedjor, som Sats och Friskis & Svettis, och expanderande koncept, som Bikram. Men även studios i Stockholm, som Yogayama, satsar på expansion genom franchising. Kvaliteten och spridningen ökar snabbt, men även konkurrensen.

Vilka starka trender ser du inom yoga, meditation och annan träning?
– Många. Men för att nämna några, så upplever jag att yoga som träningsform blir mer populär, men kanske ännu mer ett ökat behov och efterfrågan av allt det som yoga är utöver träning. Jag ser att fler och fler av människorna runtomkring mig, på alla nivåer i samhället, söker avslappning, ett lugnare och mer fokuserat sinne, och i många fall, ett behov av mening.

– Tidigare har vi sökt utåt, i form av externa mål, saker vi vill göra, platser vi vill resa till, positioner vi vill uppnå. Men kanske är inte mer pengar, fler barn eller schysstare bil svaret?

Vad kan vi vänta oss för tydliga förändringar i yoga-Sverige de närmaste åren?
– Många kopierar varandra, och trots de många olika yogaformerna finns en stark likriktning avseende träningspass, koncept och studios.

Linus jämför med en del andra platser, där han anser att yogan i vissa avseendet kommit längre.

– I andra delar av världen, där yogan mognat, har utbudet blivit mer tydligt och diversifierat. Att panga upp en studio i en schaskig lokal med billiga mattor, tända två rökelsepinnar och ta 220 spänn kommer inte att fungera länge till. Min spådom är att fler coacher, studios och koncept kommer att hitta sina egna, tydliga positioneringar, och att vi kommer få en tydligare skillnad på ”low cost” versus mer exklusiva och eller nischade koncept. Enkel marknadsdynamik, egentligen, men yogan har inte riktigt kommit dit förrän nu.

Tror du att fler kommer att yoga om fyra-fem år än idag?
– Jag kommer ihåg när jag som nybliven gymnasielev flyttade upp till Stockholm från Mariefred, en liten ort utanför Strängnäs. På väg till skolan slogs jag av upptäckten att i storstan log man sällan, eller aldrig mot varandra. Man sade sällan ”hej”, eller frågade ”hur mår du?”. Det är något jag tänkt mer och mer på. Inte minst för att till och med i Mariefred, som i och för sig vuxit något sedan dess, så tycker jag att människor blivit mer och mer slutna. 

Mot bakgrund av ett allt högre uppskruvat tempo i samhället och med en ökad kvalitet och spridning av yogan och relaterade träningsformer, spår Linus att förutsättningarna för yoga kommer att fortsätta att förbättras.

– Jag ser några starka trender, såväl i Sverige som utomlands. I fallet Stockholm är behovet av minskad stress påtagligt, och det är både en personlig fråga och en samhällsfråga. Sjukskrivningarna ökade kraftigt 2015, och enligt Försäkringskassan tillskrivs 66 procent av ökningen just stress.

Text: Mikael J Nyberg


Linus Holmsäter. Foto: Mikael J Nyberg

Son till en visionär – med egna starka idéer

Linus Holmsäter om att vara son till grundaren av Friskis & Svettis.

Linus var under flera års tid verksam i Kina och spred där ”jympan”, eller ”heyrobics”, även kallad ”The World’s Happiest Sport”, genom publika och kostnadsfria jympapass och instruktörs­utbildningar.

En av anledningarna till att han hamnade där, som gympaledare, går att spåra till hans far, som startade Friskis & Svettis.

Din far skapade en av Sveriges största träningskedjor. Hur har det påverkat dig?
– På många plan. Pappa är en visionär, men också en idealist. Han skapade Friskis & Svettis dels för att göra människor lite gladare, men också för att han såg många av de trender som idag håller på att välta hela välfärdsmodellen.

– Pappa startade Friskis som en ideell förening, där han så småningom blev utkastad. Friskis är på många sätt helt fantastiskt, men är idag precis som du beskriver mer en gymkedja. Pappa har fått mig att tänka större, vara orädd, och inspirera.

Vad krävs för att yogan ska bli en folkrörelse, ungefär som gympan blev under 1900-talet?
– Yogan måste bli mer tillgänglig. Människor måste få möjligheten att testa. Viljan måste finnas. Och man måste förstå vad yoga är. Så rent konkret måste vi kanske börja från fler, eller alla, av dessa angreppsvinklar. Jag själv försöker få fler att testa, för att fatta.

– Appen jag startat, Heyouts, gör det enkelt och billigt att testa yoga, på riktigt bra studios. Kyrkyoga.org, som är den stiftelse som ska sprida yoga i offentliga rum, har ett liknande angreppssätt, men kanske lite bredare.

– Utöver det gör vi också aktiviteter med externa parter, som Lululemon och Adidas, liksom andra kända företag och organisationer – ofta gratis, så att fler får testa.

– För om de aldrig testar, kommer de aldrig att fatta grejen. Yoga förtjänar ett bättre öde än så.

Text: Mikael J Nyberg

Testa appen på heyouts.com

Stora förmåner för dig som prenumererar, teckna prenumeration redan nu!

Mervärden för dig som prenumererar:

  • 300 kronor rabatt på Veda Lilas grund- och helgkurs i ayurveda. Uppge ditt prenumerationsnummer vid anmälan. Läs mer om kursen här.
  • 15 % rabatt på MySpirit shop, och 15 % rabatt på yogaklasser på MySpirit.
  • Rabatt på Mediyogainstitutets onlineyogatjänst BalansOnline, Din månadskostnad 59 kr oavsett vilket abonnemang du väljer (en, tre eller tolv månader).
  • 300 kr rabatt på Yoga Games, Yoga Games går i Göteborg varje år och från och med 2015 även i Stockholm.
  • Full tillgång till vårt arkiv, vilket gör att du kan läsa tusentals tidlösa yogaartiklar och -reportage i din surfplatta eller dator. Läs mer här!
  • Våra specialtidningar om rawfood, ayurveda och fitness utan extra kostnad.
  • Yoga och träna hemma med några av Sveriges främsta yogalärare: - Testa Yogobe för 99 kr din första månad. (90 kr rabatt) - Årsprenumeration på Yogobe för 1699 kr. (200 kr rabatt) Använd ditt friskvårdsbidrag. Träna och yoga var du vill, när du vill online. Enkelt och utan bindningstid.
  • 10 procent rabatt på standardpriset på Ängsbackas festivaler, No Mind, Yogafestivalen och Tantrafestivalen. Se mer på här!
  • 150 kr rabatt på våra halvdagsretreater på Hellasgården. 
  • 100 kr rabatt på Yogagalan som vi arrangerar i februari varje år.
  • Ta del i en mängd utlottningar från våra samarbetspartners.

Mer information om hur du tar del av prenumerationsförmånerna får du i ett svarsmejl när du tecknar din prenumeration

Teckna prenumeration redan nu!